torstai 25. huhtikuuta 2013

Taotlus isikukoodi saamiseks

Tästä reissusta tulee päivä päivältä entistä uniikimpi, koska kokoajan vastaan tulee yllättäviä käänteitä ja ennen kokemattomia asioita. Sain eilen aika erikoisen Skype-viestin meijän toimiston assarilta. Meillä Skype on siis ihan yleisessä käytössä päivittäin, koska sen avulla saa nopeesti yhteyden esimerkiks myös myyntiosastoon, joka mun tapauksessa sijaitsee Japanissa. Tässä viestissä kuitenkin mulle kävi ilmi, että joudun hankkimaan itelleni Viron ID-kortin ja siirtämään mun osotteen virallisesti tänne Tallinnaan. Viron laki kuulemma vaatii, että jokaisen, joka asuu täällä yli 3 kuukautta, täytyy rekisteröityä paikkalliseksi. Mulle ei esimerkiks voitais tehdä työsopparia kesäks, jos mulla ei olis sitä korttia.

Otin sitten eilen itteäni niskasta kiinni ja täytin heti hakemukset ja kävin tänään viemässä ne Tallinna Keskilinna Valitsuse Rahvastikuregistri osakond -nimiseen paikkaan. Siellä mä täytin paperit virkailijan avustuksella loppuun ja nyt asia etenee siten, että 30. huhtikuuta jälkeen pääsen hakemaan itse ID-korttia. Ens alkuviikosta suuntaan siis Kodakondsus- ja migratsioonibürooseen, jossa musta otetaan kuvat varsinaista korttia varten ja täytetään mahdollisesti vielä muutama asiakirja. Tämän jälkeen odotellaan hetki, joka tässä valtiossa tarkoittaa aikaa yhden viikon ja kuukauden väliltä, sitten mulla on ID-kortti kourassa. Kortti ei oo kuitenkaan ilmainen, mut se maksaa itsensä mulle takasin. Tallinnalaisille julkinen liikenne on nimittäin ilmaista ja kolmen kuukauden bussilippu maksaa noin 70 euroa. Jään siis jopa voitolle. Hahah.

Tää oli tosiaan aika yllättävä ja varsin mielenkiintoinen käänne kaiken keskellä. Olin kuitenkin todella tyytyväinen, koska Suomen Kela vaatii mua luopumaan mun kelakortista ja myös eurooppalaisesta sairaanhoitokortista, koska viimeisen harjoittelupäivän jälkeen en oo enää oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan. Onneks tässä maassa nää rekisteröintihommat luonnistuu helposti ja todella nopeasti. Siihen ei muuta tarvita, kun pätevä todistus (esimerkiks vuokrasopimus) Tallinnassa asumisesta. Eli loppu hyvin kaikki hyvin, noin kuukauden sisään mä oon sitten virallisesti tallinnalainen. Jes!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti