sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Ikuisuus?

Pari päivää sitten mun ensimmäinen kuukausi Tallinnassa tuli täyteen ja koska jään tänne kesätöihin, niin neljä siis vielä edessä. Toisaalta aika täällä menee tosi nopeesti, vaikka tosin tällä hetkellä tuntuu, et mun saapumisesta olis jo ikuisuus.

Saavuin maanantaina 25. maaliskuuta lumiseen ja varsin talviseen Tallinnaan, mutta nyt täällä ei oo lumesta tietoakaan, ei edes mun kotiseudulla. Muistan kun ekoina päivinä sai tarpoa paksussa lumihangessa ja nyt alkaa jo takapihan nurmikko vihertää. Aurinko paistaa lähes joka päivä ja lämpötilat alkaa myös kohota ylöspäin, ens viikolle joku säämies oli lupaillu jopa 20 astetta. En kuitenkaan ihan usko ennen kun näen...

Tällä viikolla siirryttiin mun vuokraemännän kans kevätaikaan. Täällä se tarkottaa lähinnä sitä, että lämmityslaitteet suljetaan, niin vuokran hinnan päälle tulevat kommunaalikulut pienenee myös. Tallinnassa on yleistä, että asuntojen vuokrahinnat ei sisällä lämmitystä, sähköä eikä vettä. Vaikka mun vuorka sisältää kommunaalit, niin musta on tullut tosi säästäväinen kaikessa. Pitkät kuumat suihkut on historiaa, suljen lämpöpatterin aina kun poistun huoneesta (nykyään avaan sen todella harvoin), en käytä kuumaa vettä jos kylmäkin on ihan okei ja lamppujen kanssa oon kans tosi tarkka. Saa nähdä, että kun sitten joskus palaan Suomeen, niin yritänkö refleksin omaisesti sammuttaa lämppäreitä myös siellä. Sähkön ja veden säästö olis kyllä fiksu veto kotona Suomessakin.


pari senttii lunta...jepjep

Before

After

Kotikatukin jo ihan lumeton. JEE!

Kesä on ehdottomasti mun suosikki vuodenaika ja oon tosi onnellinen siitä, että saan viettää sen tässä ihanassa ja tunnelmallisessa kaupungissa. Kesällä täällä on paljon kaikenlaisia festareita, konsertteja ja tapahtumia. Tänä kesänä konserttipuolta tulee tähdittämään muunmuassa Elton John ja Sofie Ellis Bextor. Heinäkuussa pamahtaa käyntiin virolaiset olutfestarit eli öllesummer, joka juhlii tänä vuonna kakskymppisiään. Kyllä tässä keväänkin aikana on muutamia tapahtumia, kuten huhtikuussa ollut Tallinn Music Week ja toukokuussa museoiden yö ja maijooks. Maijooks on paikallinen versio naisten kympistä, jota lähden itekin kokeilemaan. 18. toukokuuta siis juostaan ja kovaa!!


I love this city!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti