torstai 23. toukokuuta 2013

Pilet kehtib

Nyt, tai oikeestaan jo vähän aikaa sitten, musta tuli virallisesti Tallinnan asukas. Koko rekisteröinti ja ID-kortin hakuprosessi kesti vaan vaivaset 2,5 viikkoo yhteensä. Rekisteröinnin ja korttikuvien ottamisen jälkeen meni alle viikko, jonka jälkeen mulle tuli sähköposti, et kortti on haettavissa Pärnu maanteen poliisiasemalta. Onneks se oli arkipäivisin 18.00 asti auki, et kerkesin hyvin käydä siellä töiden jälkeen.

Polisiiasemalla ei ollu jonoa, parii hassuu ihmistä mua ennen lukuunottamatta, joten pääsin melkein suoraan kävelee tiskille. Heti alkuun näin jotain mielenkiintosta, siinä numerolappu-laiteessa ei meinaan ollut englannin kielisiä ohjeita, vaan ne oli ainoastaan viron ja venäjän kielellä. Siinä mä sit hetken mietiskelin kuudesta eri nappulasta, et mikäköhän niistä vois olla oikea, koska tiskin tällä puolen ei sillä hetkellä ollut ketään, jolta oisin voinu asian varmistaa. Arpomalla ja ekalla kerralla osuin kuitenkin oikeeseen, mikä voittaja fiilis!

Tiskillä päivystävä poliisi puhu ihan sujuvasti englantia ja sain mun kortin ongelmitta. Uskon vahvasti, et se rouva olis ollu myös suomen kielen taitonen, mut mä oon vähän sellanen, etten tykkää puhuu suomee täällä. Mun mielestä nykyään ei voi olettaa, että joo, kaikki virolaiset puhuu suomee sujuvasti. Välillä kuitenkin törmää niihin sattumiin, et vanhemmat asiakaspalvelijat vaihtaa kielen englannista heti suomeen, jos ne kuulee et on kotosin lahden pohjoispuolelta. Englannilla pärjää useimmiten täällä ja monessa muussakin maassa. Täällä oon huomannu sen, et yleisesti ottaen nuoret puhuu tosi hyvää englantia. Niin sujuvaa ja nätisti lausuttuna.




Siinä se nyt on. EESTI VABARIIK! Passikuvissa on ihan okei näyttää rikolliselta, eihän ne koskaan onnistu. (Ainakin kun omasta kokemuksesta puhun...)


Tän postauksen otsikko viittaa siihen etuun, jonka tää kortti ja osotetietojen Tallinnaan siirtäminen toi mulle tullessaan. Saan siis nyt käyttää julkista liikennettä ilmaseks ja aina kun leimaan mun lipun astuessani sisään bussiin, niin siihen tulee teksti "Pilet kehtib" ilman mitään voimassaolo päivämääriä. Luultavasti se tarkottaa lippu voimassa tai jotain siihen suuntaan, en oo ihan varma.

Vaikka julkinen liikenne on ilmasta, niin perussääntönä on silti, et lippu pitää aina leimata. Jos sitä ei leimaa, niin rehellisesti sanottuna en tiedä, et mitä siitä seuraa. 40 euron sakko uhkaukset koristaa nätisti kaikkien bussien seiniä ja näin tänään ekaa kertaa kahteen kuukauteen lipuntarkastajat.

Mietin, et voisko olla, et jos sitä lippua ei leimaa, niin tarkastajalla olis lupa sakottaa. Kuulostaa jotenkin oudolta, mut eihän sitä koskaan tiedä ja en ajatellu kokeilla, koska en haluu ottaa turhaa 40 euron riskiä. Sen lipun leimaaminen vie mun elämästä muutaman sekunnin ja ajattelin jatkossakin sen leimata, koska niin tekee lähes kaikki paikallisetkin. Maassa maan tavalla, niinhän se menee!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti