tiistai 4. joulukuuta 2012

Teretulemast

Tere vaan kaikille ja terveiset täältä eksoottisesta Tallinnasta! Mun nimi on Veera ja opiskelen siis Helmessä matkailualaa kaksoistutkintona. Mulla on viimenen vuos käynnissä ja sen kunniaks lähin suorittamaan työharjottelua tänne meren toiselle puolelle. Ensimmäiset 2 päivää on ollu täynnä paljon uutta ja aivot prosessio jatkuvasti kaikkea, mitä oon oppinut tän parin päivän pituisen perehdytyksen aikana mun työpaikalla.

Työskentelen Tumlaren Tallinnan toimistossa ja tarkotuksena olis suorittaa kaksi eri näyttöä, jotka on siis matkailupalvelujen myynti ja neuvonta ja varausjärjestelmät. Mun harjottelu koostuu kahdesta eri jaksosta, joista ensimmäinen kestää nyt joulukuun 3 ensimmäistä viikkoa ja keväällä ylppäreiden jälkeen alkaa se jälkimmäinen ja vähän pidempi jakso. Tumlaren nettisivuilta löytyy ytimekäs lause, joka kertoo hieman lisää yrityksestä: "Tumlare is a leading European Destination Management Company with a reputation of providing the highest quality of products and services." Eli siis operointihommia täällä tehdään. Pikkuhiljaa alan olla sinut myös yrityksen järjestelmän kanssa, jonka jälkeen todellinen työnteko voi alkaa.

Tässä vaiheessa mun fiilikset on hyvät ja avoimin mielin ootan, et mitä tulevat viikot tuo tullessaan. Ensimmäinen ylläri tapahtui itseasiassa jo ekana päivänä, kun huomasin, että mun työpaikalta löytyy muutamia sujuvasti suomea puhuvia henkilöitä. Pääkielenä puhutaan englantia, mutta joskus myös suomea ja itse yritän jatkuvasti oppia puhumaan & ymmärtämään viroa. Se on kuitenkin niin lähellä mun omaa äidinkieltä ja sen opiskelu tuskin tuottaa sen suurempaa päänvaivaa. Tässä voiskin olla yks potentiaalinen tavoite näille harjoittelujaksoille.

Mun työpaikka olikin vähän suuremmassa rakennuksessa, kun aluks kuvittelin.

Toimisto sijaitsee kerroksessa numero 7 ja tän tyyppinen hissi on mahtava vaihtoehto tällaselle korkeita paikkoja pelkäävälle henkilölle. Ihanaa kuitenkin saada vähän siedätyshoitoo, olis jo aikakin päästä tästä pelosta lopullisesti eroon...

Welcome to the office!



Tän ekan harjottelupätkän aikana majailen Tatari 53 -hotellissa, vähän yli kilometrin päässä mun työpaikasta ja noin 700 metrin etäisyydellä Tallinnan vanhasta kaupungista. Hotellissa ei juurikaan muita asiakkaita ole ja sen sijainti on oikeestaan mitä parhain, parempaa en olis osannu edes toivoa. Töihin matkaan jokasena aamuna kävellen ja erikoisena huomiona mun työmatkareitti kulkee läpi junakiskojen, jossa tosiaan on ns. suojatie, joka on tarkotettu jalankulkijoita varten. En koskaan aikasemmin oo törmänny tällaseen ja onneks näillä raiteilla ei liikennöi mitkään Shinkansen-luotijunat, joten ei tarvii kovin valppaana olla, vaikka varovaisuus kannattaa aina.




Hotellin etupiha

Tatari 53

Kuten ylläolevista kuvista voikin huomata, niin täällä Tallinnassa on melko paljon lunta. Jotenkin tuntuu hassulta nähdä tää kaupunki näin valkosena, kun oon aiemmin käyny täällä oikeestaan vaan kesäaikaan. Onneks kuitenkin osasin varautua ja pakkasin matkalaukkuun kaikkea lämmintä, vaikka tosin täällä onkin aika ihanteellinen talvi, paljon lunta maassa ja pakkasta maksimissaan sen -5 astetta. Tänään lumisateen loppumisen johdosta päätin töiden jälkeen käydä tutustumassa Raekoja Platsin joulumarkkinoihin, jotka oli melko hulppeet. Taustalla soi joulumusaa, ilmassa tuoksu pipari ja paikalla oli monta kojua, jotka myi kaikenlaisia söpöjä jouluaiheisia vaatteita ja muuta krääsää. En koe olevani niinkään jouluihminen, mutta nyt on kyllä pakko myöntää, et tää oli aika ihana.




 



Hyvää joulunodotusta sinne Suomeen!
 
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti